Vi vill att du ska trivas i ditt hem!
Behöver du anmäla en störning utanför kontorstid?
Ring SOS Alarm på 019-12 03 25
Att bo nära – tillsammans
När många människor bor i samma hus är det viktigt att vi visar hänsyn till varandra – både i lägenheten, i trapphuset, i tvättstugan, miljörum och på gården. Vi har alla olika vanor och tider vi är vakna, och det är helt naturligt. Men med förståelse och hänsyn blir det lättare att trivas tillsammans. För att alla ska trivas är det viktigt att visa hänsyn till sina grannar – särskilt mellan kl. 22.00 och 07.00, då många vill ha lugn och ro. Om du ska ha fest, informera gärna dina grannar i förväg. Tänk också på att du är ansvarig för dina gästers beteende, både i och utanför huset.
En del ljud hör helt enkelt till livet i ett flerfamiljshus – barn som leker, musik på låg nivå eller att någon borrar ibland. Det får man räkna med. Samtidigt behöver vi hjälpas åt så att ingen annan blir störd i onödan.
Att tänka på
För att upprätthålla goda relationer med dina grannar är det bästa att prata med varandra. Du kan också lägga lite extra vikt vid följande punkter:
- Spela inte hög musik och ha inte för hög volym på tv eller radio
- Undvik att duscha eller tvätta sent på kvällen
- Håll husdjur kopplade utomhus
- Låt inte dörren till trapphuset stå öppen för att vädra
- Mata inte fåglar från fönster, balkong eller uteplats
- Skaka mattor på gården, inte på balkongen
- Om du röker, se till att fimparna inte hamnar på balkonger och uteplatser
Vad räknas som en störning?
Det är inte tillåtet att upprepade gånger störa sina grannar, vara hotfull eller vanvårda sin lägenhet. Den som fortsätter att störa trots tillsägelser kan faktiskt bli uppsagd.
Några exempel på störningar kan vara:
- Väldigt hög musik eller tv-ljud som pågår länge
- Hund som skäller högt och ofta
- Ihållande oväsen från verktyg på kvällstid
- Högljudda bråk eller skrik
- Upprepade oljud i trapphuset nattetid
- Tvättmaskin som används ofta mitt i natten
Vad räknas inte som en störning?
Små och tillfälliga ljud är en naturlig del av att bo tillsammans. Exempel på sådant som inte räknas som störning:
- Barn som leker dagtid
- En hund som skäller ibland
- En tvättmaskin som används sent någon enstaka gång
- Normalt tv- eller musikljud
- Flytt av möbler någon gång
- Vattenrör som låter eller rökdoft
Om du blir störd
Börja gärna med att prata med din granne. Ofta löser det sig direkt när man pratar med varandra.
Fortsätter störningarna kontaktar du oss. För att ta hand om ditt ärende på bästa sätt ber vi dig att skriftligen redogöra följande för oss:
- När var störningen?
- Hur länge höll den på?
- Har den varit återkommande?
- Från vilken lägenhet kom störningen?
- Har du själv talat direkt med den störande hyresgästen?
Du kan skicka din redogörelse via mail till storningsgruppen@kumlabostader.se. Har du inte tillgång till mejl går det bra att skicka brevledes till Störningsgruppen Kumla Bostäder, Box 28, 692 21 Kumla. Kom ihåg att vi alltid behandlar din anmälan med sekretess. När vi fått informationen tar vi till oss uppgifterna och vidtar nödvändiga åtgärder.
Vid pågående störning utanför kontorstid:
Ring SOS Alarm: 019-12 03 25
De ringer alltid tillbaka för att bekräfta att störningen fortfarande pågår.
Vid brott eller fara – ring alltid 112.
Vid brott eller fara ska du alltid kontakta Polisen via 112. Du kan också lämna anonyma tips hos polisen.