fbpx
Välj en sida
  1. Hem
  2. Du som bor hos oss
  3. Internet, TV, telefoni

Internet, TV och telefoni

För att vi ska vara rustade för framtiden och kunna erbjuda de bästa möjligheterna för våra hyresgäster har Kumla Bostäder övergått helt till digitala tjänster för tv, internet och telefoni. Det är viktigt för oss att våra hus och lägenheter har modern teknologi och kan tillmötesgå framtida krav.

TV-utbudet styrs idag via fibernätet och du ser aktuella erbjudanden på Open Universe tjänsteportal. Där finns en mängd olika företag som erbjuder olika tjänster inom internet, TV och telefoni.
Instruktioner för beställning av dessa extra kanaler.

Om du beställer kanalpaket via Open Universe kommer du att få en tv-box skickad till dig. Det medföljer en installationsguide med boxen, men den finns också att läsa här på hemsidan.
Installationsguide Open Universe

Här nedan har vi samlat en mängd olika frågor och svar, läs gärna dessa! Hittar du inte svaret på just din fråga är du alltid välkommen att ringa oss på 019- 58 88 00.

Sladd i form av ett hjärta

 

Vanliga frågor och svar

Varför tv via fiber?

Tv via fiber är ett öppet digitalt nät som ger dig som kund möjlighet att själv välja internet och tv utifrån dina behov. Du kan även välja telefoni om du vill. 

Det är viktigt att våra bostäder har modern teknologi för att vi ska kunna erbjuda dig digitala tjänster och bra uppkoppling i hemmet. Våra hus är redan utrustade med internet via fiber och tv via fiber är en fortsättning på den utvecklingen. 

Vad är fördelen med tv via fiber?

Valfriheten för dig som kund. Du kan själv välja leverantör och kanalutbud utifrån dina önskemål och behov. 

Vad är ett öppet nät?

Ett öppet nät innebär att du via bredbandsuttaget kan välja mellan flera olika leverantörer av bredbands, telefoni och TV-tjänster. Du startar upp ditt abonnemang genom att ansluta en nätverkssladd till uttaget och öppnar webbläsaren i din dator. Där kan du välja vilken leverantör du vill ha genom att direkt på skärmen jämföra priser och villkor.

Vad är en kommunikationsoperatör?

En kommunikationsoperatör (KO) är en samordnare av olika tjänsteleverantörer som du kan välja mellan. KO ser till att konkurrensneutralitet råder och att infrastrukturen fungerar. Resten hanteras av varje tjänsteleverantör.

Vad är en tjänsteleverantör?

En tjänsteleverantör är den leverantör som du väljer för tjänster som t ex bredband i vårt öppna nät. Det är alltid tjänsteleverantören du kontaktar om du har frågor om ditt abonnemang, vill göra en felanmälan eller vill avsluta dina tjänster.

Var kan jag läsa om vilket utbud som kommer att erbjudas av Open Universe?

Open Universe har en självvalsportal där du kan välja leverantör och jämföra priser och villkor. Här ser du också vilka leverantörer som du kan välja mellan. Klicka in på: http://orebro.openuniverse.se/ för mer information.

Jag vill ha internetuttag och tv-uttag i alla mina rum. Hjälper Kumla Bostäder till att installera det, och vad kostar det i så fall?

Kumla Bostäder installerar eller bekostar inga ytterligare uttag.  

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.  På orebro.openuniverse.se finns leverantörer som erbjuder att installera fler uttag mot en kostnad. Du kan också själv kontakta företag med behöriga elinstallatörer för en personlig offert.

Vem kontaktar jag om jag har fler tv-apparater som jag behöver få detta att fungera på?

Då kontaktar du den tjänsteleverantören som du valt. Dvs, har du valt det kostnadsfria basutbudet är det Telia. Vill du ha fler kanaler kontaktar du den som du tecknat avtal med. Man kommer att behöva teckna ett så kallat tvillingabonnemang.

Finns det en trådlös lösning?

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder trådlös lösning, kontakta dem som du väljer att skriva avtal med.

Vad gör man om man har tjänstefördelaren i ett rum och tv-boxen i ett annat?

Kabeldragning i lägenheten bekostas i allmänhet av hyresgästen själv. Vissa tjänsteleverantörer erbjuder trådlös lösning. Kontakt därför din valda tjänsteleverantör.

Hur felanmäler jag bredband, tv och telefoni i stadsnät?

Vid frågor som rör dina tjänster kontaktar du alltid vald tjänsteleverantör.

Jag ser inte alla kanaler som jag beställt, vart vänder jag mig?

Vid felanmälan, fakturafrågor, byte av hastighet eller när du vill säga upp din tjänst, då kontaktar du din leverantör av tjänsten. Kontaktuppgifter hittar du på din faktura eller leverantörens hemsida.

Min faktura stämmer inte, vem kan jag kontakta?

Vid felanmälan, fakturafrågor, byte av hastighet eller när du vill säga upp din tjänst, då kontaktar du din leverantör av tjänsten. Kontaktuppgifter hittar du på din faktura eller leverantörens hemsida.