fbpx
Välj en sida

Välkommen till oss!

Varmt välkommen som hyresgäst hos oss på Kumla Bostäder, vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! Här följer information om sådant som kan vara bra att känna till när du flyttar in i ditt nya boende.

Flyttanmälan och adressändring

För att din post ska komma till rätt adress behöver du göra en flyttanmälan i god tid (minst fem arbetsdagar) för flytten. När man gör en flyttanmälan får en rad myndigheter automatiskt dina nya adressuppgifter:

  • Försäkringskassan
  • Kommunala förvaltningar (skola etc)
  • Landstinget
  • Skatteregistret
  • Statliga personadressregistret (SPAR)
  • Svenska kyrkan
  • Transportstyrelsen
  • CSN

Vill du ha eftersändning av din post beställer du det hos Svensk Adressändring.

Lägenhetsnummer

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan

Kontrollera din nya lägenhetTvå pensionärer i en soffa omgiven av flyttkartonger

Din lägenhet ska givetvis vara i gott skick och ordentligt städad när du flyttar in. Lägenheten besiktas alltid innan du flyttar in, se till att få ta del av besiktningsprotokollet (finns på Mina Sidor. Synpunkter gällande slutstädningen ska inkomma till oss inom två dagar efter hyresavtalets startdatum.  Synpunkter på slutbesiktningsprotokollet ska inkomma senast sju dagar efter hyresavtalets startdatum.

Nycklar

När du flyttar in får du ett antal originalnycklar – till lägenhet, entrédörr mm. Nycklarna hämtar du på Kumla Bostäders kontor tidigast klockan 12.00 första vardagen efter att ditt kontrakt börjat gälla. Nycklarna är alltid stämplade med ett nummer. Kontroller att du fått rätt nycklar och rätt antal nycklar. Tänk på att du själv är ansvarig för nycklarna när du tagit emot dem. För att kvittera ut tvättstugenyckel/kort, kontakta kundtjänst för att boka en tvättstugevisning.

Hyresinbetalning

Hyran betalar du i förskott varje månad, senast den sista vardagen i månaden. Många tycker det är fördelaktigt att betala hyran via autogiro och/eller e-faktura. Läs mer om autogiro och e-faktura här.

Inflyttningsbesök – en bra start i ditt nya boende

Ett par veckor efter inflytt kontaktar vi dig och erbjuder ett inflyttningsbesök. På inflyttningsbesöket får du möjlighet att ställa frågor om lägenheten, huset och området du bor i. Ni kan även gå igenom besiktningsprotokollet tillsammans och snabbt och enkelt lösa eventuella problem som uppstått vid inflyttningen.

Hemförsäkring

Glöm inte att teckna en hemförsäkring för ditt nya boende. Det är ett krav att alla hyresgäster hos oss har en hemförsäkring.

Återigen, välkommen som hyresgäst hos oss på Kumla Bostäder! Har du ytterligare frågor som inte besvaras här är du välkommen att kontakta oss på 019-58 88 00 eller info@kumlabostader.se

Elavtal

Du måste teckna ett eget elavtal innan du flyttar in i din nya lägenhet. Du kan välja vilken elleverantör du tycker är mest förmånlig för din elförbrukning. Det fasta nätabonnemanget kan du däremot inte välja själv, där är det E.ON som är leverantör. Information från E.ON gällande elavtal finns att läsa på deras hemsida Vi hjälper dig att flytta ditt elavtal – eon.se

Välkomstmaterial

När du flyttar in hos oss och signerar ditt hyreskontrakt digitalt skickar vi dig ett välkomstmaterial till din e-post. Du kan givetvis ta del av det även här på hemsidan.

Att bo i hyresrätt
Välkommen till oss
Individuell vattenmätning
Policy lägenhetsbesiktning
Autogiro/e-faktura
Autogiroblankett
Open Universe
Miljöguide
För dig med uteplats

www.adressandring.se
Vi hjälper dig att flytta ditt elavtal – eon.se