FELANMÄLAN
SÖK LEDIGT
MINA SIDOR
STÄLL EN FRÅGA
Välkommen till oss!
Varmt välkommen som hyresgäst hos oss på Kumla Bostäder, vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! Här följer information om sådant som kan vara bra att känna till när du flyttar in i ditt nya boende.
Flyttanmälan och adressändring
För att din post ska komma till rätt adress behöver du göra en flyttanmälan i god tid (minst fem arbetsdagar) för flytten. När man gör en flyttanmälan får en rad myndigheter automatiskt dina nya adressuppgifter:
- Försäkringskassan
- Kommunala förvaltningar (skola etc)
- Landstinget
- Pliktverket
- Skatteregistret
- Statliga personadressregistret (SPAR)
- Svenska kyrkan
- Transportstyrelsen
- CSN
Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk Adressändring, www.adressandring.se
Lägenhetsnummer
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan
Kontrollera din nya lägenhet
Din lägenhet ska givetvis vara i gott skick och ordentligt städad när du flyttar in. Lägenheten besiktas alltid innan du flyttar in, se till att få ta del av besiktningsprotokollet (finns på Mina Sidor). Anmäl inom en vecka om du har några synpunkter eller anmärkningar på protokollet.
Nycklar
När du flyttar in får du ett antal originalnycklar - till lägenhet, entrédörr mm. Nycklarna hämtar du på Kumla Bostäders kontor tidigast klockan 12.00 första vardagen efter att ditt kontrakt börjat gälla. Nycklarna är alltid stämplade med ett nummer. Kontroller att du fått rätt nycklar och rätt antal nycklar. Tänk på att du själv är ansvarig för nycklarna när du tagit emot dem. För att kvittera ut tvättstugenyckel/kort, kontakta kundtjänst för att boka en tvättstugevisning
Hyresinbetalning
Hyran betalar du i förskott varje månad, senast den sista vardagen i månaden. Många tycker det är fördelaktigt att betala hyran via autogiro ock/eller e-faktura. Läs mer om autogiro och e-faktura här.
Välkomstbesöket – en bra start i ditt nya boende
Ett par veckor efter inflytt kontaktar vi dig och erbjuder ett välkomstbesök. På välkomstbesöket får du möjlighet att ställa frågor om lägenheten, huset och området du bor i. Ni kan även gå igenom besiktningsprotokollet tillsammans och snabbt och enkelt lösa eventuella problem som uppstått vid inflyttningen.
Hemförsäkring
Glöm inte att teckna en hemförsäkring för ditt nya boende. Det är ett krav att alla hyresgäster hos oss har en hemförsäkring.
Återigen, välkommen som hyresgäst hos oss på Kumla Bostäder! Har du ytterligare frågor som inte besvaras här är du välkommen att kontakta oss på 019-58 88 00 eller info@kumlabostader.se