Välj en sida

TV 2021 –
allt du behöver veta inför den digitala framtiden

Det analoga är på väg att ersättas av det digitala. För att vi ska vara rustade för framtiden och kunna erbjuda de bästa Sladdmöjligheterna för våra hyresgäster har Kumla Bostäder beslutat sig för att övergå helt till digitala tjänster för tv, internet och telefoni. Det är viktigt för oss att våra hus och lägenheter har modern teknologi och kan tillmötesgå framtida krav. Vi kommer därför ersätta Com Hem med ett öppet digitalt tv-utbud via fiber där du som hyresgäst bland annat kan välja tv-kanaler utifrån ditt behov.

Så här kommer det gå till och det här måste du som hyresgäst göra:

  • Alla lägenheter måste ha en tjänstefördelare(mediabox). Vissa bostäder har redan en sedan tidigare, er behöver vi inte besöka. Midroc hjälper oss med installationen och ni får information i form av lapp i låden cirka en vecka innan de kommer (om vi behöver besöka din lägenhet).
  • När din tjänstefördelare är på plats väljer du vilket utbud av tv-kanaler som passar dig.
  • Telia erbjuder ett gratis basutbud, då kostar det dig som hyresgäst ingenting men du måste beställa tjänsten själv! Instruktioner för beställning av Telias basutbud.
  • Önskar du fler kanaler än basutbudet till en kostnad ser du dessa erbjudanden på Open Universe tjänsteportal. Där finns en mängd olika företag som erbjuder fler kanaler.
    Instruktioner för beställning av dessa extra kanaler.
  • Oavsett vilket av dessa två alternativ som du väljer så kommer du att få en tv-box skickad till dig. Det medföljer en installtionsguide med boxen, men de finns också att läsa här på hemsidan.
    Installationsguide Telia
    Installationsguide Open Universe
  • Oavsett vilket alternativ du väljer gällande utbudet av kanaler kommer du som hyresgäst att få en sänkning på din hyra med 90 kr/månaden från och med 1 januari 2021.

Kärt barn har många namn!
Tjänstefördelare, mediabox, mediaomvandlare, fiberbox, CPE
– det är samma sak!Tjänstefördelare

Här nedan har vi samlat en mängd olika frågor och svar, läs gärna dessa! Vi förstår att en sådan här förändring skapar många frågor och givetvis finns vi här för att hjälpa dig. Hittar du inte svaret på just din fråga är du alltid välkommen att ringa oss på 019- 58 88 00!

Vanliga frågor och svar

Varför installeras tv via fiber?

Tv via fiber är ett öppet digitalt nät som ger dig som kund möjlighet att själv välja internet och tv utifrån dina behov. Du kan även välja telefoni om du vill. 

Det är viktigt att våra bostäder har modern teknologi för att vi ska kunna erbjuda dig digitala tjänster och bra uppkoppling i hemmet. Våra hus är redan utrustade med internet via fiber och tv via fiber är en fortsättning på den utvecklingen. 

Vad är fördelen med tv via fiber?

Valfriheten för dig som kund. Du kan själv välja leverantör och kanalutbud utifrån dina önskemål och behov. 

Vilka tv-kanaler ingår i det kostnadsfria basutbudet?

Du som endast vill ha ett basutbud för tv kan få det. Basutbudet innehåller en gratis tv-box via Telia och tillgång till:

  • SVT 1 (HD) och play
  • SVT 2 (HD) och play
  • SVT 24 (HD) och play
  • SVT Barn (HD) och play
  • Kunskapskanalen
  • TV4 (HD) play
  • Axess tv
Vad är ett öppet nät?

Ett öppet nät innebär att du via bredbandsuttaget kan välja mellan flera olika leverantörer av bredbands, telefoni och TV-tjänster. Du startar upp ditt abonnemang genom att ansluta en nätverkssladd till uttaget och öppnar webbläsaren i din dator. Där kan du välja vilken leverantör du vill ha genom att direkt på skärmen jämföra priser och villkor.

Vad är en kommunikationsoperatör?

En kommunikationsoperatör (KO) är en samordnare av olika tjänsteleverantörer som du kan välja mellan. KO ser till att konkurrensneutralitet råder och att infrastrukturen fungerar. Resten hanteras av varje tjänsteleverantör.

Vad är en tjänsteleverantör?

En tjänsteleverantör är den leverantör som du väljer för tjänster som t ex bredband i vårt öppna nät. Det är alltid tjänsteleverantören du kontaktar om du har frågor om ditt abonnemang, vill göra en felanmälan eller vill avsluta dina tjänster.

Varför sätter ni dit en tjänstefördelare i min lägenhet?

Boxen är en förutsättning för att du som kund ska kunna välja tjänster från olika leverantörer, t ex bredband från en leverantör och bredbands-tv från en annan. Boxen ger också möjlighet till felavhjälpning på ett mycket bättre sätt än tidigare om du skulle uppleva problem med din tjänst. Boxen kvalitetssäkrar också din tjänst – framförallt när det gäller TV som kräver mycket kapacitet. Boxen strömförsörjs via ditt eluttag – strömförbrukningen är uppmätt till mycket låga nivåer enligt tillverkaren.

Jag vill inte få någon tjänstefördelare installerad, varför tvingar ni mig till det här?

För att bostaden behöver förberedas för tv via fiber oavsett vem som bor i den.  Även om du inte kommer att använda tjänstefördelaren behöver den installeras hemma hos dig för framtida behov och kommande hyresgäster.

Vad innebär det här nya för mig som hyresgäst?

Det innebär att du själv väljer och beställer TV-leverantör som passar dig bäst. Det gör du via portalen http://orebro.openuniverse.se/.

Kumla Bostäder har tecknat ett avtal med Telia om ett grundpaket för TV för våra hyresgäster. Det innebär att du kan beställa en TV-tjänst med kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, SVT Barn, Kunskapskanalen, TV4 och Axess tv (kulturkanal) från Telia för 0 kronor i månaden.

Önskar du ytterligare kanaler väljer du ett paket som passar dina behov.

Var kan jag läsa om vilket utbud som kommer att erbjudas av Open Universe?

Open Universe har en självvalsportal där du kan välja leverantör och jämföra priser och villkor. Här ser du också vilka leverantörer som du kan välja mellan. Klicka in på: http://orebro.openuniverse.se/ för mer information.

Hur beställer jag basutbud för tv?

Du ringer direkt till Telia på telefonnummer 0105–510 610 (öppet vardagar 9–18) och gör din beställning. Då får du en aktiveringskod och beställer samtidigt din tv-box som skickas till ett utlämningsställe nära dig. Du kan också maila kumla-kundservice@telia.se

Vad gör jag som idag har digital-TV via fiber från Com Hem?

Ingenting. Du har redan en tjänstefördelare och har redan gjort ditt val av tjänsteleverantör.

Vad kostar det om jag vill ha samma kanalutbud som jag idag får från Com Hem?

Det beror på vilken tjänsteleverantör du väljer. Du kan jämföra abonnemang och priser på orebro.openuniverse.se.

Du som endast vill ha ett basutbud kan få det. Du beställer en tv-box av Telia och då får garanterat gratis tillgång till följande kanaler: SVT 1, SVT 2, SVT 24, Kunskapskanalen, Barnkanalen, TV4 och Axess TV.

Jag vill ha internetuttag och tv-uttag i alla mina rum. Hjälper Kumla Bostäder till att installera det, och vad kostar det i så fall?

Kumla Bostäder installerar eller bekostar inga ytterligare uttag.  

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.  På orebro.openuniverse.se finns leverantörer som erbjuder att installera fler uttag mot en kostnad. Du kan också själv kontakta företag med behöriga elinstallatörer för en personlig offert.

Jag har tv-tjänst från en tjänsteleverantör via fiber, hur påverkas jag av förändringen?

Tjänster via fiberuttaget påverkas inte av denna förändring.

Vem kontaktar jag om jag har fler tv-apparater som jag behöver få detta att fungera på?

Då kontaktar du den tjänsteleverantören som du valt. Dvs, har du valt det kostnadsfria basutbudet är det Telia. Vill du ha fler kanaler kontaktar du den som du tecknat avtal med. Man kommer att behöva teckna ett så kallat tvillingabonnemang.

Finns det en trådlös lösning?

Vissa tjänsteleverantörer erbjuder trådlös lösning, kontakta dem som du väljer att skriva avtal med.

Vad gör man om man har tjänstefördelaren i ett rum och tv-boxen i ett annat?

Kabeldragning i lägenheten bekostas i allmänhet av hyresgästen själv. Vissa tjänsteleverantörer erbjuder trådlös lösning. Kontakt därför din valda tjänsteleverantör.

När kan jag beställa basutbud för tv från Telia?

Du kan beställa tjänsten från och med den 22 oktober 2020 eller så snart en tjänstefördelare installerats i din lägenhet.

Kan jag fortsätta se SVT1, SVT2 och TV4 via Com Hem under 2021 utan att vidta någon åtgärd?

Nej. Du måste välja en tjänsteleverantör på  orebro.openuniverse.se. Detta oavsett om du väljer basutbudet från Telia kostnadsfritt eller ett paket med ytterligare kanaler.

Vad gör jag som idag har Digital-TV från Com Hem?

Du kan fortsätta titta på tv från Com Hem under hela 2020.

Om du vill fortsätta använda Com Hem som din tjänsteleverantör av tv även efter 2020 behöver du kontakta Com Hem för att flytta över ditt abonnemang till det öppna nätet via tjänstefördelaren. Du kan också välja att ha en annan tjänsteleverantör. Du gör ditt val via  orebro.openuniverse.se

Du måste flytta över ditt abonnemang innan den 31 december 2020.

Vad gör jag som idag har bredband/tv/telefoni från Com Hem?

Om du vill fortsätta använda Com Hem som din tjänsteleverantör av bredband även efter 2020 behöver du kontakta Com Hem för att flytta över ditt abonnemang till det öppna nätet via tjänstefördelare.  Du kan också välja att ha en annan tjänsteleverantör. Du gör ditt val via  orebro.openuniverse.se.
Du måste flytta över ditt abonnemang innan den 31 december 2020.

Hur felanmäler jag bredband, tv och telefoni i stadsnät?

Vid frågor som rör dina tjänster kontaktar du alltid vald tjänsteleverantör.

Jag ser inte alla kanaler som jag beställt, vart vänder jag mig?

Vid felanmälan, fakturafrågor, byte av hastighet eller när du vill säga upp din tjänst, då kontaktar du din leverantör av tjänsten. Kontaktuppgifter hittar du på din faktura eller leverantörens hemsida.

Min faktura stämmer inte, vem kan jag kontakta?

Vid felanmälan, fakturafrågor, byte av hastighet eller när du vill säga upp din tjänst, då kontaktar du din leverantör av tjänsten. Kontaktuppgifter hittar du på din faktura eller leverantörens hemsida.

Vi som har en äldre TV fick tidigare i år en box för att kunna fortsätta se Com Hem digitalt. Fungerar den box som Telia nu skickar ut om man väljer gratisalternativet på äldre TV-apparater också?

Det ska inte vara någon skillnad, det är boxen som tar emot själva utsändningen av tv-programmen och din Tv används som en form av bildskärm.
De ska fungera på samma sätt som nu fast boxen är från Telia via fibern istället för Com Hem och koax kabeln (3 hål i väggen).