Vi inför aktiv bostads- och bilplatskö.
Viktig information till dig som står i vår bostads- och bilplatskö.
Från och med 2020-01-01 gäller nya köregler på Kumla Bostäder AB. För att du fortfarande ska samla köpoäng och stå kvar som sökande, måste du aktivera ditt konto minst en gång var tolfte månad genom att logga in på “Mina sidor”, på www.kumlabostader.se. Om detta inte sker förlorar du din plats som sökande och spärras. Detta betyder att du inte kan samla några nya poäng förrän spärren hävs.
Står du som innehavare av ett bostadsavtal hos oss behöver du inte aktivera ditt konto. Om övriga familjemedlemmar står i bostadskön måste de aktivera sina konton minst en gång var tolfte månad.
Ansvaret att aktivera ditt konto minst en gång var tolfte månad är ditt eget.
Varför ett årligt aktiveringskrav?
Oavsett om du söker lägenhet eller bilplats aktivt eller endast önskar samla poäng i vår kö måste du vara aktiv genom att logga in minst en gång per år. För att kunna erbjuda dig en lägenhet eller bilplats måste dina kontaktuppgifter vara uppdaterade. Det finns också lagkrav på att vi behöver ha ett aktiv samtycke från dig som kund att få fortsätta spara dina uppgifter. Dessa samlar vi in genom aktiveringskravet.
Svara på erbjudanden
Är du en av de 3–5 som har fått ett erbjudande så ska du tacka ja eller nej till bostaden.
Vid 5 st Nej-svar på erbjudna lägenheter blir du spärrad i 6 månader.
Vid 5 st Inget svar blir du spärrad i 6 månader.
Under tiden du är spärrad samlas inga köpoäng, dock behåller du den köpoäng du hade då spärren sattes.
Det är också viktigt att uppdatera sina uppgifter som sökande. Vid ej uppdaterade uppgifter såsom kontaktinformation och inkomst, har vi inte möjlighet att erbjuda dig en lägenhet. Detta på grund av att vi då inte har möjlighet att bedöma dina ekonomiska förutsättningar.
Kontakt kundtjänst på 019-58 88 00 vid frågor